Een blik in de toekomst: 7 video marketing trends voor 2020
Het is je vast en zeker niet ontgaan: 2019 is hét jaar van de video marketing. Hieronder enkele facts and figures:
Onder de indruk? Hou je dan maar vast, want naar volgend jaar toe wordt zelfs verwacht dat deze cijfers alleen maar zullen toenemen!
Klaar om je de nieuwste video marketing trends van 2020 te ontdekken en zo de volledige consumentenmarkt te veroveren? 3…2…1… Actie!
1. Eerst het kanaal, dan pas de video
Momenteel starten we vanuit het idee om eerst onze video op te nemen en vervolgens het kanaal te kiezen waarop we deze video gaan verspreiden.
Naar volgend jaar toe gaat de voorkeur uit naar de omgekeerde redenering. Zo schrijven de video marketing trends voor 2020 voor dat we eerst een geschikt kanaal zullen kiezen, om vervolgens onze video aan te passen aan dit kanaal. Deze beweging is al een tijdje aan de gang.
Er zijn zoveel distributiekanalen voorhanden, allemaal met hun eigen specifieke eigenschappen, en dus moet je twee keer nadenken over het format en de boodschap vóór je beelden begint vast te leggen. Wordt er op een bepaald kanaal vooral via mobiel gekeken? Dan moet de oriëntatie van je video volgen. Wordt het geluid automatisch mee afgespeeld of niet? In het tweede geval kun je het best captions en/of begeleidende woorden gebruiken.
2. Maximale inzetbaarheid wordt een must
Denk breed bij het inzetten van uw video’s. U kunt namelijk niet alleen uw klanten bereiken, maar ook binnen organisaties zullen video’s meer en meer ingezet worden.
Heb je bijvoorbeeld een nieuwe workflow binnen je organisatie opgezet en dienen je medewerkers hiermee vertrouwd te geraken? Via een eenvoudige how to-video (e-learning) of instructievideo kan iedereen op zijn tempo de nieuwe informatie opnemen en zichzelf de nodige basishandelingen aanleren. Zijn er bepaalde medewerkers die niet vanaf de eerste keer mee zijn met de uitleg? Dan bekijken ze jouw how to-video gewoon nog eens een keer. Niet alleen handig, maar ook tijdbesparend!
Benieuwd naar welke video’s je nog allemaal intern of extern voor jouw bedrijf kan inzetten? Lees dan zeker ons artikel met vijf inspirerende video ideeën!
Ook zin in een
snelle hap?
3. Consumenten verwachten video
Aankoopbeslissingen worden gemaakt vanuit het hart. Je klant is een mens van vlees en bloed. Ze benaderen op hun emotionele kant is dus the way to go! Eén op vier van de consumenten verwacht een explainer video in plaats van een papieren handleiding bij de aanschaf van een nieuw product of dienst. Dit zal het komende jaar dankzij de stijging van het aantal smartphones alleen nog maar toenemen.
Het spreekt dus voor zich dat de aanwezigheid van online video’s bij de aanschaf van een nieuw product of dienst, hoog op de lijst staat van video marketing trends in 2020. Toon de menselijke kant van je onderneming, want vertrouwen verwerven is het belangrijkste aspect op lange termijn!
4. Video als onderdeel van sales processen
Waar video’s vandaag de dag voornamelijk ingezet worden om naamsbekendheid te verwerven, zal in 2020 een verschuiving plaatsvinden naar video als onderdeel van sales processen.
Zo zullen meer en meer bedrijven proberen om prospecten warm te maken voor hun product of dienst, door op voorhand al enkele populaire vragen te beantwoorden in een video.
Ook bij de opvolgingscommunicatie mag video zeker en vast niet ontbreken. Heb je bijvoorbeeld telefonisch contact gehad met een interessante prospect of ben je bij iemand langs geweest, maar twijfelt deze nog over de kwaliteit van je product? Stuur hem nadien dan een video met een demo of een aantal persoonlijke inzichten.
Dit zal ervoor zorgen dat je prospect een hechtere en meer persoonlijke band ervaart dan wanneer deze een automatische follow-up mail ontvangt.
5. Storytelling, storytelling en nog eens storytelling
Het afgelopen jaar gaven consumenten zeer duidelijk aan dat enkel adverteren niet meer volstaat om hen te overtuigen van je product, merk of dienst. Een verhaal dat vertrouwen en emotie uitstraalt… Dat is waar de consument nood aan heeft!
Ook voor 2020 zal storytelling dus weer op de agenda staan van niet te missen video marketing trends.
Een project waar we de opdracht kregen merkbeleving centraal te plaatsen, is Superhuis, een grote speler in de bouwsector.
Wij creëerden voor hen een verhaal dat past bij hun filosofie, gingen aan de slag en realiseerden onderstaande moodfilm.
6. Video als onderdeel van e-mailmarketing
Geen enkel marketingmedium communiceert zo snel en efficiënt als video. Zo hebben bedrijven die de afgelopen maanden video als onderdeel van hun e-mailmarketing hebben gebruikt, aangegeven dat ze een verhoogde interactie konden waarnemen.
Daarnaast zorgt een persoonlijkere manier van communiceren, dat de consument meteen weet wie er schuilgaat achter je bedrijf.
7. Video en VR
Ten slotte is ook VR een niet te missen video marketing trend die we in 2020 meer zullen zien verschijnen. Bedrijven zoals Jaguar, Coca Cola en McDonalds hebben hier het afgelopen jaar al mee geëxperimenteerd, maar voorlopig staat het fenomeen in België nog maar in zijn kinderschoenen.
Naar onze mening slechts een kwestie van tijd alvorens deze video marketing trend ook naar ons land komt overwaaien!
OFFICE & STUDIO
Plasstraat 3
1860 Meise
+32 486 36.58.96
hello(@)kartouch.be
UNDO.REDO BVBA
Overzetstraat 9
1880 Kapelle-op-den-Bos
BTW BE 0841.073.043