fbpx

7 redenen waarom de klassieke bedrijfsfilm achterhaald is

Dat een bedrijfsfilm meer impact heeft op je publiek dan een saaie tekst of foto, is intussen geen verrassing meer.
Een goede bedrijfsfilm trekt namelijk de aandacht van je kijkers en toont aan welke expertise je in huis hebt.
Maar wat houdt dat nu precies in, een ‘goede’ bedrijfsfilm?

Heel simpel: je kiest voor een dynamisch exemplaar in plaats van een klassieke, slaapverwekkende bedrijfsfilm
die veel bedrijven op hun website hebben staan.
De volgende ideeën schrap je maar beter uit je video script 

Je vertelt, net zoals iedereen, hoe geweldig je bent

Elk bedrijf zegt natuurlijk dat ze de beste zijn in wat ze doen, maar dit ook nog eens herhalen in je bedrijfsfilm, is helemaal not done.
Via social proof kan het wel.

Social proof houdt in dat je getuigenissen of testimonials toont van enthousiaste klanten aan het einde van je video, en hierbij de nadruk legt op wat je uniek maakt en waarom deze klanten voor jou hebben gekozen.

Belangrijk hierbij is wel dat je niet in de val loopt van een saaie opsomming, maar dat je voldoende aandacht besteedt aan welke voordelen jouw bedrijf te bieden heeft in de ogen van je mogelijke klanten.

Daarbij is het belangrijk dat je niet de meest voor de hand liggende voordelen gaat aanhalen. Denk hierbij waarom een klant specifiek voor jouw organisatie kiest en niet voor een concurrent. Wat maakt jou uniek?

Vertel dus niet dat je een grote voorraad hebt, maar zeg bijvoorbeeld dat je bestellingen snel weet te leveren.

Je video is saai

Niemand wil weten hoeveel werknemers je hebt, waar je winkels zich bevinden of wat je juist allemaal verkoopt. Als mensen dat echt willen weten, zullen ze het wel opzoeken, in plaats van je video helemaal uit te kijken.

Hou de droge feiten voor jezelf en geef mensen liever een stukje beleving. Dat wekt vertrouwen en toont op een leuke manier wat je visie en waarden zijn.

Hou natuurlijk wel altijd het doel van je bedrijfsfilm in het achterhoofd en kom snel to the point. Je kiest dus best voor één kernboodschap per video. 

Geen duidelijke CTA

Van zodra je je boodschap hebt geformuleerd, kan je ook beter bepalen welk type video bij deze boodschap past.
Werk je het best met testimonials? Of vraagt je video marketing strategie om een sfeervideo?

Ook storytelling in de vorm van moodfilms is tegenwoordig een trend. Het is dé manier om merkbeleving centraal te plaatsen en een verhaal te brengen dat past bij de filosofie van je bedrijf.

Als je op een heldere manier veel informatie wilt overbrengen, is een animatievideo misschien meer op zijn plaats. Animatie blijft namelijk de meest efficiënte manier om je verhaal te brengen.

CTA_Blog-1024×466

Je video is te lang

De eerste 10 seconden van je bedrijfsfilm zijn cruciaal. In deze tijdspanne beslist de kijker of hij verder zal kijken, of onverbiddelijk wegklikt.

En het gaat verder. De aandacht van ‘the next generation’ zal niet verder reiken dan 2,8 seconden. Overwegen om je call-to-action in de eerste 5 seconden te plaatsen, is dus niet absurd.

Doordat er steeds vaker video verschijnen op sociale media, wordt het moeilijker om er steeds echt uit te springen. Mensen worden steeds kieskeuriger in wat ze bekijken naarmate het aanbod van video blijft stijgen.

Probeer dus de Call-to-action al in het begin te integreren in de video en pak je doelpubliek in vanaf de eerste seconden.

Een video zou ook niet te lang mogen duren!

Eén à twee minuten is een goede lengte als je een bedrijfsfilm maakt. Ga je voor verspreiding op de sociale platformen? Kies er dan voor om een verkorte versie van 20 à 30 seconden in te zetten.

Ook zin in een
snelle hap?

Too much

Probeer niet alles in één bedrijfsfilm te proppen. Dit maakt het langdradig, waardoor niemand je video zal uitkijken.

Heb je veel videocontent? Kies dan voor meerdere korte en krachtige video’s met een duidelijke doelstelling en verzamel deze op een YouTube-kanaal en deel ze op sociale media.

Hoge verwachtingen

Wees je ervan bewust dat beslissingen grotendeels met het hart worden genomen. De emotionele waarden dat video kan bieden is enorm belangrijk

Door jouw videocontent in een verhaal te gieten dat past bij het imago van de organisatie, ga je meer vertrouwen wekken. Door aan storytelling te doen kan je jouw doelpubliek niet enkel een boodschap mee geven, een oplossing aanbieden, maar je kan er ook mensen met raken.

Door bepaalde emoties op te roepen wanneer jouw filmpje wordt bekeken, kan er na verloop van tijd ook een eventuele associatie ontstaan bij de consument. 

Daarnaast zijn kijkers allergisch voor slechte content.

De belangrijkste componenten van je video zijn beeld en geluid. Je kan er dus beter voor zorgen dat beide volledig in orde zijn.

Excusez-moi?

Gebruik zoveel mogelijk korte en actieve zinnen en vermijd tussenzinnen, tangconstructies en vakjargon.

Hou het zo simpel mogelijk.

Investeer in een professionele voice-over. Een duidelijke stem vergroot onbewust de aandacht. Dit laat ook toe om op voorhand na te denken over de inhoud en alles in een video script te gieten.

Ga je voor verspreiding op online platformen? Dan werk je best met ondertiteling.

Een video moet snel en makkelijk te verwerken zijn, en je kan er niet van uitgaan dat mensen je bedrijfsfilm met hun onverdeelde aandacht bekijken.

FOLLOW US
facebooklinkedIninstagram

OFFICE & STUDIO
Plasstraat 3
1860 Meise

+32 486 36.58.96
hello(@)kartouch.be

UNDO.REDO BVBA
Overzetstraat 9
1880 Kapelle-op-den-Bos
BTW BE 0841.073.043